Tips og anmeldelser

Tips og anmeldelser

Tips til ekte surround-lyd

For å få seg en ekte hjemmekino-følelse, så trenger du surroundlyd til når du skal se film, serier eller spille spill. Det foreslås at du går for typisk fem til syv høyttalere som tar seg av hvert lydspor. Ved plassering av høyttalere foran og bak lytteposisjonene dine så vil du få en ektefølt opplevelse som om du befinner deg i filmens handling. Begrepet surround er en lyd som betegner teknologier som er utviklet for å kunne utvikle lydgjengivelse ved avspilling av ulike typer lydmedia fra en dimensjon til to eller flere. Det vil si mono, til venstre og så til høyre. Meningen er å oppnå et realistisk lydbilde til for eksempel hjemmekinoen, dersom du ønsker å kjenne på opplevelsen du opplever på offentlige kinosaler i hjemmet. Et alternativ er å gå for trådløse surroundsystemer. Disse er designet til bruk i hjem og er dermed brukervennlige nok til hvor lyden vil være i fokus. Surroundsystemet kan også brukes som musikkanlegg, i tillegg som hjemmekino. Det er ganske fint å ha flere muligheter på et anlegg som du installerer i hjemmet. Dersom du velger et trådløst system, slipper du å tenke på hvor eventuelt ledningene skal plasseres eller hvor du må ha tilgang til stikkontaktene. Det finnes flere ulike løsninger, det anbefales at du sjekker i butikkene eller søker deg opp på nettet for å finne ut av hva du trenger. Da kan du også finne hva andre bruker eller anbefaler best. Det er tross alt dine ører som skal brukes, dermed er det godt å bruke dem til å finne den beste lydløsningen som passer dine behov. Med god kvalitet, så kan du nyte ett hvert øyeblikk enten om det skulle være en film, serie eller musikk. Uansett hva valget faller på, så får du surround-lyd som blir såpass vanedannede at du enkelt vil begynne å legge merke til feil med lyd andre steder. Du unner deg selv noe godt, slik som alle andre.